PIANOSTEMMEN wordt een muziektheatervoorstelling over geroofd Joods bezit: piano’s en vleugels die tijdens de Tweede Wereldoorlog systematisch uit huizen werden ontvreemd. De voorstelling toont een onrecht dat nog steeds voortduurt en geeft een stem aan een verzwegen geschiedenis voordat deze er voorgoed niet meer toe doet. Met PIANOSTEMMEN trekt Tg Goed Gezelschap het vraagstuk over roofkunst, cultuurroof en restitutie actief naar het heden en stelt op een artistieke manier het onrecht aan de kaak.
In het najaar van 2022 is deze muziekvoorstelling van Tg Goed Gezelschap 40 keer te zien in Breda, Deventer en Amsterdam.
Het verhaal
Ontelbaar veel piano’s heeft de oude pianostemmer Jacobus Kromm in de loop van de jaren in bewaring gehad, gekocht, gerestaureerd, verhuurd en doorverkocht. En lang niet altijd was de koffie zuiver, zoveel is zeker. Hij zwijgt. Nog altijd heeft Kromm enkele pronkstukken in zijn bezit. Om de een of andere reden heeft hij deze piano’s nooit kunnen verkopen. Moet hij dat alsnog doen? Het zou een mooi pensioentje opleveren. Als de avond valt en de deuren van de loods gesloten zijn, laat Kromm zijn vingers over de toetsen glijden. Waarom heeft hij deze exemplaren niet verzilverd? Als hij speelt, hoort hij steeds vaker dissonanten. Steeds vaker duiken er verhalen van vroeger op in zijn verwarde hoofd. Want gestolen goed gedijt niet.
Het verhaal wordt verteld vanuit twee perspectieven. Enerzijds via de oude pianostemmer Jacobus Kromm die worstelt met zijn geweten over de verzameling instrumenten die hij in bezit heeft, anderzijds via de piano’s en vleugels zelf, die als piano-personages, als stille getuigen het verhaal vertellen over hun rechtmatige eigenaren. Gaandeweg keren de pianostemmen zich tegen de oude man. Ze nemen tirannieke proporties aan in de vorm van een muzikaal bombardement. De muziek van het onzegbare wordt gegoten in een nieuwe compositie voor close-harmony zang en pianocomposities voor meerdere klavieren, 10 handen en 50 vingers.